RC Klub (Miskolc) Belépés
3D testek
dji Mavic Mini
FrSky Taranis 2.0.XX
Cheali töltők
Képek

Építés, Technológia
Turnigy 9X rádió archívum
Fejlesztéseim archívuma
Látogatóink:
Oldalainkat 75 vendég böngésziGCL-3 ECO Fedélzeti izzító elektronika többhengeres motorokhoz |
![]() |
![]() |
![]() |
Írta: Magi István |
2015. november 18. szerda, 14:22 |
A GCL-3 ECO fedélzeti izzító elektronika 2- 3- 4- hengeres, metilalkoholos RC modellmotorok, programozott, fedélzeti izzítására lett kifejlesztve. Az izzító stabil és alacsony alapjáratot biztosít minden henger pozícióban és nem lesz szükség külső izzítóra az indítások alkalmával. A GCL-3-as izzítási ablaka programozható (célszerűen az alapjáratra és annak környékére érdemes hangolni). Főbb műszaki paraméterei: - Izzítás: 3s LiPo akku táplálással (9-14V). Négyhengeres változat: 105g,
A gyertya izzításához egy 3s LiPo akkumulátort (11.4V) kell használni. Az ajánlott kapacitás >1500mAh. Egy átlagos gyertya esetén ekkor az akkumulátorból kb. 0.3-0.4A-t fog felvenni hengerenként izzítás alatt (a gyertyán ilyenkor kb. 2-3A folyik). Ez azt jelenti, hogy maximális (4 hengeres) kiépítésben kb. 1.6A-el meríti az akkut izzítás alatt. Ez az izzító a kimeneti feszültségét (1.3V) stabilan tartja. Az átlagos izzítógyertyák feszültség igénye 1.2V - 1.4V. Az olyan izzító elektronikák, melyek sima 1.2V-os NiMh akkumulátorokat használnak, nagyon érzékenyek az akkumulátor feszültségszintjére (töltöttségére) és a kábelezés hosszára, a kötések minőségére! Gyakorlatilag pillanatok alatt beejtik a feszültséget és nem izzítanak tovább. (GCL-3) Jelzések: - Li-Po Akku OK (Akku). Ha világít, akkor a LiPo feszültsége megfelelő az izzításhoz. - Glow ON LED (Glow). Ha világít, akkor az izzítás aktív. Beállítások: - Glow Direction (jumper). Az izzítási irány adható meg vele. Invertált gázszervók esetén ezzel fordítható meg az izzítás helye. - Glow Threshold (trimer). Az izzítási küszöb helye állítható be vele. Ezzel adható meg az alapjárattól felfelé haladva meddig izzítson (a gázkar útjára vetítve). Javasolt az alsó 1/3, 1/4 tartomány.
Jelmagyarázat: -Motor Stop = motor leállítás helye (teljes lefojtása), A beállító trimer rezgésálló, többfordulatos. Telepítés: Az izzításra és a fedélzeti szervók tápellátására külön-külön akkumulátorok használata javasolt! Polaritás helyesen kell a LiPo akkumulátort bekötni (piros a pozitív, kék a negatív), minimum 0.5mm2-os vezetékkel. Javasolt egy főkapcsoló sorba kötése is. A GCL-3-ason külön csoportba van kivezetve a hengerenkénti piros izzító vezetékek és a kék testkábel. A testkábelt a motor fém házához kell kapcsolni, az izzító kábeleket egyenként kell a hengerek izzító gyertyájára kötni. Vezetékenként csak egy gyertyát szabad rákötni! A kimenetek egymástól független (2, 3, 4) BEC-eket tartalmaznak és BEC-enként csak egy (!) gyertyát képesek megtáplálni! Az ECO kiszerelés nem tartalmazza az izzító kábeleket, ezt a felhasználónak kell beszereznie vagy megépítenie (egy lehetséges megoldás itt olvasható). A felhasznált vezeték minimum 1mm2-os legyen. Javasolt a rövid vezetékek használata. Az izzítás negatív (kék) csatlakoztatását a motorfelfogató csavar alá kötött, sarus vezetékkel javasolt megoldani.
A vezérlést az áramkör kétféle megoldással kaphatja. 1. "Y" szervokábellel a gázszervo csatornájáról:
Ez a megoldás a legegyszerűbb és nem kell külön csatornát biztosítani a vevőn. Ezzel a normál izzítási ablak állítható be. (normál izzítási ablak) Csak annyi hátránya van, hogy a motor teljes lefojtásánál is izzít, így nehezebben áll le a motor. 2. Külön csatornára helyezve a vevőn.
Ilyenkor a rádión kell programozni az alapjárat alatti kikapcsolást. Ebben az esetben a GCL-3-on állítjuk be a felső kikapcsolási Treshold küszöböt és az Idle alatti kikapcsoltatást a rádión úgy, hogy a szervó kimeneten olyan jelet küldünk ki, ami már kívül esik a beállított Trehold értéken (pl. 100%-ot). A pontos izzítási funkciókat (be/ki, motor stop, stb.) a rádió ezen csatornájára állított mixek fogják ellátni. Alapmix: a használt szabad csatornára másoltatjuk a gázszervó csatornáját és ezt manipuláljuk ízlésünk szerint kapcsolókkal, funkciókkal. Minta izzítási program ER9X alá: Megvalósított funkciók: Mixek: motor cut: CH3 R -125 FULL TRN Izzítás: CH7 100 CH3 GEA SAFETY SWITCHES: CH7 S TRN 100
Letölthető leírása: GCL3_ECO_hu.pdf Kapcsolódó leírásaim: GCL-2 egyhengeres fedélzeti izzító FrSky feszültségszenzór (pl. az izzító Akku méretésére). GY.I.K. Mi a BEC? A BEC (Battery Eliminator Circuit) egy tápegység, mely az izzító gyertyának előállítja a szükséges 1.3V-ot a 3s LiPo 12V-jából. Nagy előnye, hogy ezt stabilizálva teszi! A hagyományos egycellás NiNH vagy NiCd akkuval szemben ez nagyobb és folyamatosan stabil feszültséget állít elő. Sokkal stabilabb izzítás és érzéketlen a vezetékezésre! Erről a BEC-ről táplálható a vevő is? NEM! Ez a BEC csakis az izzítónak állít elő feszültséget. A GCL-3 táplálható a fedélzeti akkuról is? Elvileg igen (minden 9-14V közötti feszültségről táplálható), de repülésbiztonsági okokból és a nagyobb terhelés miatt ezt nem ajánlom! Javasolt a független akkus megtáplálás. Lehet egy kimenetre 2 izzító gyertyát kötni? Nem, egy kimenetre (BEC-re) csak 1 gyertya köthető. A GCL-3-ban annyi BEC található, ahány csatornás (2, 3, 4). Ha a GCL-3-as több hengeres kivitelű, mint amit használok, az gond? Nem, nem gond. A maradék csatorna jó lesz tartaléknak. Mit jelent az ECO kivitel? Ez a gazdaságos verziója a GCL-3-asnak. Ennél az összeállításban a felhasználónak kell az izzítókábeleket magának legyártania, vagy beszereznie. így olcsóbb. |