Képek

Piper 128.jpg

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 49 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1544669
GCL-3 DX Fedélzeti izzító elektronika többhengeres motorokhoz PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2015. november 27. péntek, 09:28

A GCL-3 DX fedélzeti izzító elektronika 2- 3- 4- hengeres, metilalkoholos RC modellmotorok, programozott, fedélzeti izzítására lett kifejlesztve.


Az izzító stabil és alacsony alapjáratot biztosít minden henger pozícióban és nem lesz szükség külső izzítóra az indítások alkalmával. A GCL-3-as izzítási ablaka programozható (célszerűen az alapjáratra és annak környékére érdemes hangolni).


Főbb műszaki paraméterei:

- Izzítás: 3s LiPo akku táplálással (9-14V).
- Integrált kapcsolóüzemű izzító BEC (2×, 3×, 4× 3A).
- Mélykisütés elleni LiPo védelem (9V-nál letilt).
- Stabilizált izzítási feszültség (1.3V).
- Állítható izzítási küszöb (teljes szervo tartományban).
- Állítható izzítási irány (invertálható).
- Rövidzárvédelem.
- Többfordulatos, rezgésálló szabályzó trimmer.
- LED-es állapotjelzések.
- Szervo oldali vezérlés 4V - 6.6V
- Méretek: 100x60x25 mm.
- Súlya (kábelek nélkül):

Négyhengeres változat: 105g,
Háromhengeres változat: 94.7g,
Kéthengeres változatban: 84.4g


(3 hengeres metiles motor)

A gyertya izzításához egy 3s LiPo akkumulátort (11.4V) kell használni. Az ajánlott kapacitás >1500mAh. Egy átlagos gyertya esetén ekkor az akkumulátorból kb. 0.3-0.4A-t fog felvenni hengerenként izzítás alatt (a gyertyán ilyenkor kb. 2-3A folyik). Ez azt jelenti, hogy maximális (4 hengeres) kiépítésben kb. 1.6A-el meríti az akkut izzítás alatt.
Ennek megfelelően egy 1500mAh-ás akku folyamatos (!) izzítás esetén, 4(!) hengeres motornál  kb. 56 percig képes táplálni az áramkört. A motorok izzítását nem kell a teljes gáztartományban alkalmazni, csak az alapjáraton. Ezért a repülési idő egy akkutöltettel lényegesen nagyobb lesz!

Ez az izzító a kimeneti feszültségét (1.3V) stabilan tartja. Az átlagos izzítógyertyák feszültség igénye 1.2V - 1.4V. Az olyan izzító elektronikák, melyek sima 1.2V-os NiMh akkumulátorokat használnak, nagyon érzékenyek az akkumulátor feszültségszintjére (töltöttségére) és a kábelezés hosszára, a kötések minőségére! Gyakorlatilag pillanatok alatt beejtik a feszültséget és nem izzítanak tovább.
A GCL-3 viszont a stabilizált  kimeneti feszültségével rendkívül jól hasznosítja a teljes LiPo akkumulátor kapacitását (a kapcsolóüzemű BEC-je >80%-os hatásfokú)!
Az áramkör LiPo túlmerítés elleni védelemmel is rendelkezik, így megakadályozza a LiPo-k túlmerítését. 9V alá merülés esetén az izzítást letiltja. A LiPo akku rendelkezésre állását LED-el jelzi is (Akku).

(GCL-3 DX)

Jelzések:

- Li-Po Akku OK (Akku). Ha világít, akkor a LiPo feszültsége megfelelő az izzításhoz.

- Glow ON LED (Glow). Ha világít, akkor az izzítás aktív.

Beállítások:

- Glow Direction (jumper). Az izzítási irány adható meg vele. Invertált gázszervók esetén ezzel fordítható meg az izzítás helye.

- Glow Threshold (trimer). Az izzítási küszöb helye állítható be vele. Ezzel adható meg az alapjárattól felfelé haladva meddig izzítson (a gázkar útjára vetítve). Javasolt az alsó 1/3, 1/4 tartomány.


(normál izzítási ablak)

Jelmagyarázat:

-Motor Stop = motor leállítás helye (teljes lefojtása),
-Idle=alapjárat helye,
-Set threshold trim.=a threshold trimmerrel beállított felső izzítási küszöb,
-Full throttle=teljes gáz,
-Servo position=a gázkar úthossza,
-Jumper setting=a jumperrel beállítható ablaktükrözés (invertált gázszervó esetén),
-Glow level=izzítás mértéke (stabil 1.3V),
-Glow ON=izzítás aktív,
-Glow OFF=izzítás kikapcsolva.

A beállító trimer rezgésálló, többfordulatos.

Telepítés:

A DX kiszerelés minden vezetéket és csatlakozót, kapcsolót tartalmaz (csak az akku csatlakozóját kell külön beszerezni).

Az izzításra és a fedélzeti szervók tápellátására külön-külön akkumulátorok használata javasolt!

Polaritás helyesen kell a LiPo akkumulátort bekötni (piros a pozitív, kék a negatív), minimum 0.5mm2-os vezetékkel. A mellékelt kapcsolót a pozitív ágba kell sorba kötni főkapcsolóként.

A GCL-3-ason külön csoportba van kivezetve a hengerenkénti piros izzító vezetékek és a kék testkábel. A mellékelt kék testkábelt (méretrevágást követően) a motor fém házához kell kapcsolni, a mellékelt piros izzító kábeleket egyenként kell a hengerek izzító gyertyájára kötni (telepítéskor vágjuk méretre mindegyik kábelt). Az izzitókábeleket (kéket és a pirosokat) a GCL-3-asból kivezetett izzító vezetékekkel a mellékelt (5pár) aranyozott csatlakozókon keresztül kell összekötni. Az "anya" csatlakozót kell a GCL-3-as végére forrasztani és az "apa" csatlakozót kell a kábelek végére forrasztani. Vezetékenként csak egy gyertyát szabad rákötni! A csatlakozókat a mellékelt zsugorcsővel kell szigetelni. A kimenetek egymástól független (2, 3, 4) BEC-eket tartalmaznak és BEC-enként csak egy (!) gyertyát képesek megtáplálni!

Az izzítás negatív (kék) csatlakoztatását a motorfelfogató csavar alá kötött, mellékelt kék sarus vezetékkel javasolt megoldani.


(nagyáramú oldal)


(izzítókábelek)


(5 pár aranyozott csatlakozó, főkapcsoló és zsugorcsövek)

A vezérlést az áramkör kétféle megoldással kaphatja.

1. "Y" szervokábellel a gázszervo csatornájáról:


(Y kábeles bekötés)

Ez a megoldás a legegyszerűbb és nem kell külön csatornát biztosítani a vevőn. Ezzel a normál izzítási ablak állítható be.

(normál izzítási ablak)

Csak annyi hátránya van, hogy a motor teljes lefojtásánál is izzít, így nehezebben áll le a motor.

2. Külön csatornára helyezve a vevőn.


(programozott, szabad vevőcsatornára kötve)


(programozott izzítási ablak)

Ilyenkor a rádión kell programozni az alapjárat alatti kikapcsolást. Ebben az esetben a GCL-3-on állítjuk be a felső kikapcsolási Treshold küszöböt és az Idle alatti kikapcsoltatást a rádión úgy, hogy a szervó kimeneten olyan jelet küldünk ki, ami már kívül esik a beállított Trehold értéken (pl. 100%-ot). A pontos izzítási funkciókat (be/ki, motor stop, stb.) a rádió ezen csatornájára állított mixek fogják ellátni. Alapmix: a használt szabad csatornára másoltatjuk a gázszervó csatornáját és ezt manipuláljuk ízlésünk szerint kapcsolókkal, funkciókkal.

Minta izzítási program ER9X alá:

Megvalósított funkciók:
A gáz szervó 3.ch-n, az izzító (GCL-3) a 7. ch-n van elhelyezve,
izzítás főkapcsolója (tiltás/engedélyezés): GEAR kapcsoló,
motor cut kapcsolója: TRN kapcsoló.
Az izzítás akkor aktív, ha a GEAR kapcsoló fel van kapcsolva és a gázkar alapjáraton van (az izzítás felső pontja a GCL-3 "Thres." trimmerével van beállítva).
A motor cut használatakor az izzítás kikapcsolva (a sikeresebb leállításhoz).

Mixek:

motor cut:

CH3 R -125 FULL TRN

Izzítás:

CH7 100 CH3   GEA
R 100 FULL !GEA

SAFETY SWITCHES:

CH7 S TRN 100


(GCL-3 DX)


Letölthető leírása: GCL3_DX_hu.pdf

Kapcsolódó leírásaim:

GCL-2 egyhengeres fedélzeti izzító

FrSky feszültségszenzór (pl. az izzító Akku méretésére).




GY.I.K.

Mi a BEC?

A BEC (Battery Eliminator Circuit) egy tápegység, mely az izzító gyertyának előállítja a szükséges 1.3V-ot a 3s LiPo 12V-jából. Nagy előnye, hogy ezt stabilizálva teszi! A hagyományos egycellás NiNH vagy NiCd akkuval szemben ez nagyobb és folyamatosan stabil feszültséget állít elő. Sokkal stabilabb izzítás és érzéketlen a vezetékezésre!

Erről a BEC-ről táplálható a vevő is?

NEM! Ez a BEC csakis az izzítónak állít elő feszültséget.

A GCL-3 táplálható a fedélzeti akkuról is?

Elvileg igen (minden 9-14V közötti feszültségről táplálható), de repülésbiztonsági okokból és a nagyobb terhelés miatt ezt nem ajánlom! Javasolt a független akkus megtáplálás.

Lehet egy kimenetre 2 izzító gyertyát kötni?

Nem, egy kimenetre (BEC-re) csak 1 gyertya köthető. A GCL-3-ban annyi BEC található, ahány csatornás (2, 3, 4).

Ha a GCL-3-as több hengeres kivitelű, mint amit használok, az gond?

Nem, nem gond. A maradék csatorna jó lesz tartaléknak.

Mit jelent a DX kivitel?

Minden szükséges vezetéket, csatlakozót, kapcsolót, stb. tartalmazó kényelmi csomag. Csak az akku csatlakozóját kell külön biztosítani.