RC Klub (Miskolc) Belépés
3D testek
dji Mavic Mini
FrSky Taranis 2.0.XX
Cheali töltők
Képek

Építés, Technológia
Turnigy 9X rádió archívum
Fejlesztéseim archívuma
Látogatóink:
Oldalainkat 88 vendég böngésziHabmagok készítése kézzel |
![]() |
![]() |
![]() |
Írta: Magi István |
2016. január 25. hétfő, 14:41 |
Frissítve! Főleg szárnyszerkezetek építésének egy igen hatékony alternatívája, szemben az épített konstrukciókkal, a habmagos szerkezetek. Használatával balzafa anyagot és főleg sok munkaidőt lehet spórolni. A habmagok kivágásának lehetséges módjai vagy CNC gép, vagy kézi habvágó használata. Itt a kézi megoldást mutatom be. A technológiát a kazincbarcikai Modellmix Egyesületben tevékenykedő Kalanovics Zoltán és Tyukodi István modellező kollégák munkáin keresztül ismertetem (az Ő engedélyükkel, köszönet érte!). A bemutatott habmagos szárnyú gép egy ASW 28-as vitorlázó. A törzse gyanta, a szárnya habmagos, balza teli torziós borítással készül. A gép szárnyfesztávolsága 3700 mm lesz. A habmag kivágása: A habmag anyaga lépésálló, sárga színjelölésű építkezési szigetelőhab. Ennek nagyobb a szilárdsága mint a sima fehér "Hungarocelnek". A nagyobb szilárdságú lábazati szigetelőanyag a kék, vagy a rózsaszín is jó csak annak nagyobb a súlya és drágább is. A szárnyprofilokat 0,5 mm-es horganyzott lemezből vágjuk ki és csiszoljuk az élét simára. Réteges lemezből is lehet, csak azt nem tudod olyan simára csiszolni, hogy a cekasz akadálymentesen csússzon rajta, ezért azzal a felület nem lesz szép, vagy csiszolni kell, ami méretcsökkenést okoz, vagy ha nem csiszoljuk meg sok ragasztót vesz fel a torziós réteg ráragasztásakor. Látható, hogy a bordák végére kerékpár küllőből van forrasztva egy kivezető rész, mely azért célszerű, hogy ha mégsem sikerül egyszerre kilépni a habból a vágó szállal, akkor ez megvezeti a szálat. Ha ez nincs, akkor a rossz kilépés során fel, vagy elmozdul a szál és elvágja a kilépőél felületét. A szárnyban van a főtartó, mely alul-felül 1-1 fenyőlécből áll, a cseszterton részénél van dobozolva rétegelt lemezzel mindkét oldalán, valamint cérnázva és ragasztva. A szárnytőnél látható két beragasztott fadarab is, mely a tájolócsapokat tartja majd. Baloldalt már készül a torziós borítás, mely 1,5 mm-es balzából lesz. A törzsben látható a félszárnyak rögzítéséhez, tartására szolgáló cseszterton, mely 10 mm vastag A főtartó részletesen: Alul felül fenyőléc, középen közötte széncső. A két végén szénlap van ragasztva cseszterton helyének megerősítésére. A cső beragasztását követőn a két léc oldalára középen a cső hosszúságában rétegelt lemez, a végein függőleges szálirányú balza borítást, ún. dobozolást kap. A dobozolás miatt sokkal erősebb a főtartó és ha még üvegszövetcsíkkal körbetekerjük és begyantázzuk még erősebb lesz. Kikönnyítések: A képeken látjátok, hogy a habmag kivan könnyítve, ez sokat jelent abból a szempontból, hogy a torzíós borítás felragasztásakor kevesebb ragasztót vesz fel, ez azért jó, mert inkább ez szabja meg a szárny súlyát (és nem annyira a habmag). Szervofészek és kábelcsatorna kialakítása: A videón a szervókábel vezetékcsatornáját vágja ki és ezen láthatjuk rendesen a kivágó szerszámot, mely egy tömör rézdrót darab, mely 1 mm Torzió ragasztása a habmaghoz: A ragasztás az egyszerű faipari ragasztóval (Palma) történik. Ebből lehet kapni gyorskötésűt és vízállót is. A ragasztót enyhén vízzel hígítva, hogy könnyebben lehessen elkenni a felületen. A habmagra kenjük rá egyenletesen, majd az előre összeragasztott, méretre vágott balza borítást ráillesztve a negatív formájába tesszük - amiből kivágtuk -, és rendesen lesúlyozzuk, hogy felvegye a habmag, illetve a negatív forma alakját. A balza borítást még a ragasztás előtt megvizezve, ragasztó nélkül tesszük a habmagra és a negatív formába, lesúlyozva hagyjuk megszáradni, hogy valamennyire felvegye a habmag, azaz a szárnyprofil íveltségét, mert így könnyebb lesz ragasztani és száradás után sem húzza el a habmagot annyira. Az alsó torzió felragasztása után jön a felső torziós borítás felragasztása, de előtte még a szervóvezeték helyének kivágása során keletkezett vékony rést egy bele illő, itt 2 mm-es balzalemezzel, kell beragsztani. A tájoló tüskék helyéül szolgáló fabetéteket még le kellett csiszolni és jöhet a ragasztás. A ragasztásról is készítettünk egy videót, melyen látható, hogy először kissé hígított ragasztóval kenjük át a felületet, hogy a pórusokba, résekbe is bejusson a ragasztó, majd a nagyobb felületekre hígítatlan ragasztó kerül, melyet nem kenünk szét, az majd a nyomás hatására eloszlik a felületen. A ragasztó felvitele után ráhelyezzük a már előre összeragasztott és méretre vágott balza lapot, majd ráhelyezzük a felső negatív sablont és lesúlyozzuk, A ragasztást kedden készítettük, így azt majd jövő héten kedden vesszük ki a sablonból. Alternatív ragasztó: Régebben ilyen lamináláshoz használtunk egy habosodó ragasztót. Laminálás után: Egy ilyen technológiával készült vízszintes vezérsík: |