Képek

Super Air 008.jpg

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 45 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1415454
Decathlon katasztrófa PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2011. április 24. vasárnap, 10:19

Fekete nap a mai nap.Sírós

A szépen felújított Decathlon gépem berepülése katasztrófával végződött. Nem pilóta hiba miatt, hanem egy vacak e-Bay-es szervó zárlata okozott rádiókapcsolat megszűnést. A berepülés során a gép gyönyörűen, kezesbárány módjára viselkedett 5 kör elejéig, mígnem egyszer csak a telemetria heves riasztása közepette kb. 50m-ről orsózva a földbe zuhant.

(Ilyen lett...Sírós)

 

Ilyen volt:

A befagyott telemetria adatokból nem derült ki, hogy mi történhetett, csak a fedélzeti (BEC-utáni) feszültséget keveseltem. A telemetria a kapcsolat megszakadása miatt sípolt. Ami gyanús volt, hogy a 6V-os fedélzeti feszültség értéke a beragadt (utolsó infó) adatok alapján csak 5V volt.

A roncsok összekaparása után a teljes elektronikát kiszerelve alaposan leteszteltem.

Két dologra tippeltem:

1. a vevő valami oknál fogva lefegyhatot,

2. elment a fedélzeti feszültség.

A villamos kötések mindenhol rendben voltak, viszont a egyik szervo a tesztek során meg sem nyekkent! Szétszedve találtam rá a zuhanás okára:

A bűnös szervó:

A motor végfoka zárlatos lett (vagy maga a motor), oly annyira, hogy több alkatrész (FET-ek, kondik, motorkivezetése) leolvadtak a nyák-ról! Bár most már szakadt volt a szervó tápja, biztos, hogy ez a hibás szervo vitte zárlatba a fedélzeti feszültséget és így az irányítás teljesen megszűnt.

A bűnös szervó, melyet nem ajánlok senkinek használni, egy Eurgle 15_08b:

(Eurgle 15_08b Határozatlan)

Kerülje mindenki!!!

A vizsgálatok során felfedeztem még egy "érdekességet" a rendszeren!

Figyeltem a használt (Turnigy 3A) UBEC viselkedését szervo terhelésre. A teszt során az eredeti 3s LiPo, tápkapcsoló, 4db ÜRES szervó és a használt FrSky D8R vevő volt rajta. A fedélzeti feszültség beesésekre voltam kíváncsi (a rossz szervo megtalálásáig a vevő lefagyására gyanakodtam). Monitorozásra a saját FrSky Config Programomat használtam. Az adót jól megrángatva, néztem a feszültség változásokat.

Hát eléggé meglepő eredményt tapasztaltam! Meglepett

Az UBEC beállítása 6V-volt!!! A szervók ÜRESEN mentek!!!

A használt UBEC:


(Turnigy 3A UBEC)

Nem csak a feszültség letörések, de a túllövések is igen érdekesek!!!
Ez egy kapcsoló üzemű UBEC, mely meglehetősen lomhán reagál a terhelés változásokra! Ezek az értékek veszélyeztetik a vevő biztonságos működését is. A kör stabilitását valószínűleg egy külső kondenzátor utólagos rátelepítése javíthatja, de a ráírt terhelhetőségi adatokat erősen megkérdőjelezem!

A mérések igazolják a Power Box "képződmények" használatának jogosultságát már egy ilyen kis rendszer esetén is.

Valamint rámutat programom egyik igen hasznos funkciójának (a szélső érték indikátornak) igen csak nagy létjogosultságára!!!

Érdemes mindenkinek ilyen teszteket is elvégezni a gépének berepülése előtt (kimutatható a fedélzeti feszültség jósága, vagy annak gyenge pontjai)!