RC Klub (Miskolc) Belépés
3D testek
dji Mavic Mini
FrSky Taranis 2.0.XX
Cheali töltők
Képek
Építés, Technológia
Turnigy 9X rádió archívum
Fejlesztéseim archívuma
Látogatóink:
Oldalainkat 191 vendég böngésziGCL-2 fedélzeti izzító elektronika |
![]() |
![]() |
![]() |
Írta: Magi István |
2013. április 14. vasárnap, 11:55 |
A GCL-2 fedélzeti izzító a GCL-1 tapasztalatait felhasználva lett kifejlesztve. Lényegesen egyszerűsítve lett a beállíthatósága és integrálva tartalmazza az izzító BEC-et! Jóval kevésbé érzékeny az akkukra és a kábelezésre! Az izzító elektronika egyhengeres, metiles motorokhoz lett kifejlesztve. Főbb műszaki paraméterei: - Izzítás: 3s LiPo akku táplálással (9-14V). - Integrált kapcsolóüzemű izzító BEC (max. 4A). - Mélykisütés elleni LiPo védelem (9V-nál letilt). - Állítható és stabilizált izzítási feszültség (0.7-1.8V). - Állítható izzítási küszöb (teljes szervo tartományban). - Állítható izzítási irány (invertálható). - Rövidzár védelem. - Többfordulatos, rezgésálló szabályzó trimmerek. - LED-es állapotjelzések. - Szervo oldali vezérlés 4V - 6.6V
A gyertya izzításához egy 3s LiPo akkumulátort (11.4V) kell használni. Az ajánlott kapacitás 1500mAh. Egy átlagos gyertya esetén ekkor az akkumulátorból kb. 0.3-0.4A-t fog felvenni izzítás alatt (a gyertyán ilyenkor kb. 3-4A folyik). Ez az izzító a kimeneti feszültségét állíthatóan, stabilan tartja. A beállítható tartománya 0.7V - 1.8V. Az átlagos izzítógyertyák feszültség igénye 1.2V - 1.4V. Az olyan izzító elektronikák, melyek sima 1.2V-os NiMh akkumulátorokat használnak, nagyon érzékenyek az akkumulátor feszültségszintjére (töltöttségére) és a kábelezés hosszára, a kötések minőségére! Gyakorlatilag pillanatok alatt beejtik a feszültséget és nem izzítanak tovább.
Jelzések: - LED LiPo OK. Ha világít, akkor a LiPo feszültsége megfelelő az izzításhoz. - LED Glow ON. Ha világít, akkor az izzítás aktív. Beállítások: - Set Glow Level. Az izzítási feszültség szintje állítható be (0.7-1.8V). Az óramutató járásával megegyező irányba emelkedik a kimeneti feszültség. - Set Glow Direction. Az izzítási irány adható meg vele. Invertált gázszervók esetén ezzel fordítható meg az izzítás helye. - Set Glow Threshold. Az izzítási küszöb helye adható meg vele. Ezzel adható meg az alapjárattól felfelé haladva meddig izzítson (a gázkar útjára vetítve).
Jelmagyarázat: -Motor Stop = motor leállítás helye (teljes lefojtása), A beállító trimmerek rezgésálló, többfordulatosak. Telepítés: Az izzításra és a fedélzeti szervók tápellátására külön-külön akkumulátorok használata javasolt! Polaritás helyesen kell a LiPo akkumulátort bekötni minimum 0.5mm2-os vezetékkel. Javasolt egy főkapcsoló sorba kötése is.
Az izzító gyertyára való csatlakozás egyik lehetséges megoldását itt olvashatják!
Az izzítás negatív csatlakoztatását a motorfelfogató csavar alá kötött, sarus vezetékkel javasolt megoldani. A GCL-2 szett része az izzítókábelek is! Hossza: ~90cm. A vezérlést az áramkör kétféle megoldással kaphatja. 1. "Y" szervokábellel a gázszervo csatornájáról:
Ez a megoldás a legegyszerűbb és nem kell külön csatornát biztosítani a vevőn. Ezzel a normál izzítási ablak állítható be.
Csak annyi hátránya van, hogy a motor teljes lefojtásánál is izzít, így nehezebben áll le a motor. 2. Külön csatornára helyezve a vevőn.
Ilyenkor a rádión kell programozni a pontos izzítási alsó és felső küszöböt. Ebben az esetben a GCL-2-őn a threshold-dot elég valahova középtájra állítani. A pontos izzítási funkciókat (be/ki, motor stop) a rádió ezen csatornájára állított mixek fogják ellátni. Minta izzítási program ER9X alá: Megvalósított funkciók: Mixek: motor cut: CH3 R -125 FULL TRN Izzítás: CH7 100 CH3 GEA SAFETY SWITCHES: CH7 S TRN 100 Fontos! A helyes bekapcsolási sorrend: 1. Vevő bekapcsolása, A kikapcsolás fordított sorrendben történjen. A kábelek beforrasztása után javasolt a forrasztás helyén a kábelt a panelhez rögzíteni hőpisztolyos ragasztóval (rezgések ellen). Végül a mellékelt áttetsző zsugorcsövet az egész panelre rázsugorítani hőlégfúvó pisztollyal. Telepítés után kivett gyertyánál ellenőrizzük az izzítás mértékét. Akkor jó a szint (Level trimmer), ha a gyertya szemmel láthatóan izzít, de nem "világít". Letölthető leírása: GCL2_hun.pdf További információ: e-mailben kérhető (magiist(kukac)freemail.hu). Beépítési minták: GY.I.K. Mi a BEC? A BEC (Battery Eliminator Circuit) egy tápegység, mely az izzító gyertyának előállítja a szükséges 1.2-1.5V-ot a 3s LiPo 12V-jából. Nagy előnye, hogy ezt stabilizálva és állíthatóan teszi! A hagyományos egycellás NiNH vagy NiCd akkuval szemben ez nagyobb és folyamatosan stabil feszültséget állít elő. Sokkal stabilabb izzítás és érzéketlen a vezetékezésre! Erről a BEC-ről táplálható a vevő is? NEM! Ez a BEC csakis az izzítónak állít elő feszültséget. A GCL-2 táplálható a fedélzeti akkuról is? Elvileg igen (minden 9-14V közötti feszültségről táplálható), de repülésbiztonsági okokból ezt nem ajánlom! Javasolt a független akkus megtáplálás. |