Képek

PC9_glow 028.jpg

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 73 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1456535
ER9x Safety Switch (9/12)
Írta: Magi István   
2011. december 18. vasárnap, 08:38

Safety Switch (9/12)
Biztonsági kapcsolók


16db biztonsági kapcsoló lehetséges. Alapesetben mind fizikai csatornához van rendelve. A 16db kapcsolót megoszthatjuk tetszés szerinti arányban a VS (Voice Switch) hang hangkapcsolókkal.

Number Voice SW: itt állítható be hány db. hangkapcsolónak foglalunk le helyet a biztonsági kapcsolók közül (CHx+VSx=16). A lefoglalás hátulról történik előre felé.

A fizikai csatornákhoz tartozó (CHx) kapcsolóknak 3 féle üzemmódja lehetséges:

S : Safety (biztonsági): ilyenkor az S után megadható az a fizikai kapcsoló, mely aktiválása után az adott fizikai csatorna (CHx) értéke az utána megadott értékkel felülíródik. Ha a kapcsoló nem aktív, akkor a csatorna értékét a hozzátartozó bot+mixek határozzák meg. Ezzel a móddal egy kapcsoló átbillentése után a szervó/motor fix biztonsági pozícióba rántható.
Például - érdemes beállítani egy kapcsolót arra a csatornára, ahova az elektromos esc kerül. Így ha akar dolgozni a modellen, nem kell aggódni, hogy esetleg egy programozási hiba miatt felpörög a légcsavar.

A : Alarm (riasztási): ebben a módban nem hat a kapcsoló a fizikai csatornára, csak riasztást generál. Az A után megadott fizikai kapcsoló aktiválása után, az utána következő riasztási módban megszólal a riasztás (csak jelzésre használható).

V : Voice (hang): ez az üzemmód szintén csak riaszt de beszéddel. A V után megadható a fizikai kapcsoló, vagy időgyakorisága. Utána megadható a riasztáskor megszólaltatható hang file száma. Továbbá bemondatható vele időzített imputok (telemetria, akkufeszültség, stb.) értékei is. Ezzel a móddal pl. folyamatosan felolvastatható a repülőnk LiPo akkujának feszültsége is (Pl. A2=)!

VS : Voice Switch (hang kapcsolók):

A beszéd (hangok) legáltalánosabb vezérlése. A legelső oszlop a hangkapcsoló száma (VSxx), utána az aktiválásához szükséges fizikai, vagy logikai (SWx) kapcsoló. Ez után az aktiválás módja:

ON: az előtte lévő kapcsoló BE állásában 1× aktiválódik.

OFF: az előtte lévő kapcsoló KI állásában 1× aktiválódik.

BOTH: az előtte lévő kapcsoló ON állásában 1× az utána megadott számú hang file aktiválódik. Kikapcsolása után 1× a megadott hangfile+1 számú aktiválódik. Így a kapcsoló mindkét állása külön, külön jelezhető.

15sec: a megadott hangfile 15s-onkánt aktiválódik. Folyamatos jelzésre használatos.

30sec: a megadott hangfile 30s-onkánt aktiválódik. Folyamatos jelzésre használatos.

60sec: a megadott hangfile 60s-onkánt aktiválódik. Folyamatos jelzésre használatos.

Varibl: az utána következő változót (inputot) felolvassa. Pl. telemetriás adatokat.

Változók:

A1=: D8Rxx vevők oldalsó A1 bemenetének értéke (lásd feszültségosztók).

A2=: D8Rxx vevők oldalsó A2 bemenetének értéke (lásd feszültségosztók).

RSSI: A vevő által látott adó térereje (oda link).

TSSI: Az adó által látott vevő térereje (vissza link)

Tim1: Timer1 ideje

Tim2: Timer2 ideje

Alt: Magasság (barometrikus)

Galt: Magasság (GPS)

Gspd: Sebesség (GPS)

T1= Hőmérséklet 1

T2= Hőmérséklet 2

RPM= Fordulatszám

FUEL= Üzemanyagszint

Mah1: Számított mAh (A1)

Mah2: Számított mAh (A2)

Cvlt: Cella feszültség

Batt: Adó akku feszültsége

Amps: FAS100 árama

Mah: Számított mAh (FAS100-assal)

Ctot: Cella totál feszültség (külső fesz. érzékelővel)

FasV: FAS100-as feszültsége

AccX: X irányú gyorsulásmérő

AccY: Y irányú gyorsulásmérő

AccZ: Z irányú gyorsulásmérő

Vspd: FVAS-02H vario adata

Gvr1...Gvr7: Globális változók

Fwat: ?

A legutolsó oszlop a megszóllaltandó hang file száma (lásd hangtáblázat).

Példa hangok beállítására (Voice Switch):

1. feladat: a háromállásos kapcsoló egy kétfokozatú fékszárnyat működtet (ID0= fékszárny behúzva, ID1= fékszárny félig kint, ID2=fékszárny teljesen kint). Ezeket kellene hanggal is jeleztetni.
Ha megnézzük a hangtáblázatot, láthatjuk, hogy erre van 3 hangunk is.

0144 = fékszárny fent
0145 = Fékszárny 1
0146 = fékszárny 2

Össze kell rendelni az ID0=0144, ID1=0145, ID2=0146 hangokat. Szabadítsunk fel az Number Voice SW menüvel legalább 3db VS kapcsolót (a képen ezek a VS16; VS13; VS12).
Ez után a fizikai kapcsolók bekapcsolására (ON) kell a megadott hangokat hozzárendelni (bekapcsoláskor 1× fogja lejátszani a hangot).

ID0  ON  144 ("fékszárny fent")
ID1  ON  145 ("fékszárny 1")
ID2  ON  146 ("fékszárny 2")

2. feladat: a futómű be és kiengedését is szeretnénk, ha bemondaná a rádiónk.
A mintaképen ez a VS14 kapcsoló sora.

GEA BOTH 150

A hangtáblázatot megnézve látható, hogy erre is van 2db megfelelő hang: 0150 és 0151. Hogy spóroljunk a VS kapcsolókkal, használjuk a BOTH funkciót (be és kikapcsoláskor az egymást követő két hangot játsza le). Így 2 helyett elég csak 1 kapcsoló hozzá!

A fenti sor a GEA kapcsoló be kapcsolásakor a 0150-es, kikapcsolásakor a 0151-es hangot fogja lejátszani.

3. feladat: egy kapcsoló átbillentése után mondja be az adó aktuális akku feszültségét a rádió.
A képen ez a VS15-ös sor.

AIL Varibl Batt

Az AIL kapcsoló bekapcsolása után 1× bemondja (összerakva) a rádió akku feszültségét (pl: 12.1 Volt).

Finomítás:
Ha azt szeretnénk, hogy a rádió a kapcsoló bekapcsolása után bizonyos időnként folyamatosan mondja be ezt az értéket, akkor egy SWx (Costum Switches)-t is fel kell használnunk. A következők a teendőek:

VS15-ös sor a miénk! Az akku felolvasását hozzárendeljük egy SW1-hez (Costum Switch-hez). Ami így fog kinézni:

SW1  TimeOff 10 On 1 AIL

Egy időzítő lefutása (TimerOff) és az AIL kapcsoló és kapcsolatban van (AND). Ha mindkettő feltétel igaz (az időzítő lefutott és az AIL kapcsoló be van kapcsolva), akkor lesz az SW1 kimenete igaz. Az SW1 vezérli a Batt (adó akku) beolvasását (Varibl).
Az időzítő 10s-ig aktív, majd lekapcsol 1s-ig (ez indítja a felolvasát).
Az eredmény: ha az AIL kapcsolót bekapcsoljuk, 10s-unként beolvassa a rádió az aktuális akku feszültségét.

4. feladat: folyamatosan olvassa a rádió az telemeria A1 bemenetére kötött feszültség értékét (ami lehet pl. a LiPo, BEC, RX, stb. feszültsége).

Ehhez a CH1 csatornát állítsuk V (Voice) módba. Állítsuk 12s-ra a felolvasás gyakoriságát, majd állítsuk be az A1= (A1 telemetria változót).

CH1  V  12 Sec  A1=

Ez folyamatosan (12s-munként) olvassa az A1 értékét Voltban. Ha nincs telemetria kapcsolata, akkor a "nincs telemetria" üzenet halható.

5. feladat: szeretnénk ha választhatóan, 10s-ként folyamatosan felolvassa a rádiónk az A1, RSSI, és a Batt értékeit. A felolvasandó paraméter kiválasztására használjuk a P3-as potmétert úgy, hogy a potméter útját 3 egyenlő részre osztatjuk és az alsó harmadban bemondatjuk az A1, középső harmadban az RSSI-t, és felső harmadban a Batt értékét. Az egész felolvasás főkapcsolója legyen az ELE kapcsoló. A felolvasás gyakorisága 10s legyen. Ehhez itt a letölthető eepe file:

3 V Pot.eepm

A beállítás használja a Safety Switches és a Switches menüket egyszerre. Tanulmányozásához és szimulátorozásához használjuk az eePe programot. Ez a feledat jól szemlélteti az ER9X remek programozhatóságát!Kacsintás

6. feladat: azt akarjuk, hogy egy kapcsoló bekapcsolása után 23s-onként folyamatosan olvassa be az A1 (vevő), és A2 (motor) feszültségeket. Ezt tegye úgy, hogy a beolvasás előtt szólaljon meg mindig egy figyelemfelhívó gong és minden paraméter előtt mondja be, hogy melyik adat következik. Ezenkívül azt akarjuk, hogy a motorfeszültségre adjon ismétlődő riasztást, ha 10V alá esik és ezt is egy figyelemfelhívó riasztású hanggal vezesse be! Ezenkívül mondja be, hogy mi a gond és ezt 5s-onként addig ismételgesse, míg a probléma fen áll.

Ezen funkció helyes működéséhez az István V1.1 hangsettnek telepítve kell lennie a MegaVoice 9X hangkártyára.

Állítsuk be a riasztásokhoz tartozó időzítőket és a riasztási küszöbszintet (Custom Switches):

Az SW1 lesz a normál telemetriás adatok beolvasása, az SW2 a riasztási küszöb, az SW3 a riasztási gyakoriság időzítője.

Látható, hogy SW1 13+10s gyakoriságú és AND kapcsolatban van az AIL kapcsolóval. Ennek megfelelően az AIL kapcsoló felkapcsolása után lesz folyamatos adatbemondás.

Az SW2 akkor lesz aktív, ha a változó (A2) 10 V alá esik. Az SW3 5+1s-ra van állítva és AND kapcsolatba van SW2-vel. Ennek megfelelően csak akkor lesz igaz a kapcsoló, ha minden feltétele teljesül.

Ezután beállítjuk a hangkapcsolókat (Safety Switches):

Az SW1 vezérli a telemetriás beolvasásokat, az SW3 vezérli a riasztást.

VS10 indítja a 179-es "Bing" hangot. Ez a bevezető jelzés.
VS11 indítja a 169-es "Motor" előtagot.
VS12 indítja az A2 (motor) feszültség felolvasását (a végén a Volt mértékegység bemondásával).
VS13 indítja a 171-es "Vevő" előtagot.
VS14 indítja az A1 (vevő) feszültség felolvasását (a végén a Volt mértékegység bemondásával).
VS15 indítja a 175-ös Alarm1 riasztási sziréna hangját (SW3 által vezérelve).
VS16 indítja a 31-es "Figyelem, a motor akkumulátor feszültsége alacsony!" mondatot

Mindez így működik:



Tartalom

Globális Változók (12/12)