Képek

S.E.5.a 004.jpg

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 79 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1768806
Izzító pipa házilag (fedélzeti) PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2010. szeptember 14. kedd, 13:50
Tartalomjegyzék
Izzító pipa házilag (fedélzeti)
2. oldal
3. oldal
4. oldal
5. oldal
Minden oldal

Fedélzeti izzítás, vagy elburkolt motor esetén (izzító csatlakozó kiépítése során) jól jöhet a következő technológia, mely házilag kivitelezhető izzító pipák (csatlakozások) építéséhez ad segítséget (metanolos motorokhoz).

A gyárilag erre a célra gyártott csatlakozások drágák és nehezen beszerezhetőek (meg minek sok pénzt kiadni ilyen apróságért)!


(bolti, drága izzító pipa)

 

Az izzító gyertyára való stabíl csatlakozás nem is olyan egyszerű feladat, figyelembe véve az üzemelés során fellépő mostoha körülményeket (meleg, rázkódás, olajos környezet, erős légáramlatok, stb.).

Az egyik pólus maga a motor teste. Ez nem probléma, elég egy megfelelő méretű sarú a motor felfogató csavarja alá.
A másik pólus a gyertya középső elektródájának kivezetése:


(változatos alakú csatlakozási kiképzés az elektródán)

Ez már problémásabb, mivel pici méreti és nagyobb alakkülönbségek vannak az egyes típusok között.
Az erős rázkódás miatt csak masszívabb megfogás jöhet szóba! Feltétlen szigeteltnek kell lennie a csatlakozás oldalának, mivel a hengerfej bordái igen közel vannak hozzá.

Az eredeti csatlakozó spirálrugó menetei közé szorítja az elektródát. Az elektróda kiképzése (vállai) rögzítik.


(eredeti pipa, rugós rögzítéssel)

Valami hasonlót kéne házilag is kivitelezni! Nevetés


 

A Nettet feltúrva egy használhatóbb kivitelezést sikerült találni:

III. helyezett:

Tekercselt csatlakozás.

A csatlakozást elkészítettem és teszteltem.


(tekercselt csatlakozó)

Hidegen a csatlakozás kb. 20-30 le-fel dugdosást bírt ki, majd annyira kikopott, hogy fogóval összébb kellett nyomni. Ez után viszont ismét jó lett.
Viszont melegen a zsugorcső meglágyult és a tekercs összehúzása erősen lecsökkent. Ezzel a kontakt jelentősen romlott.
Nem találtam eléggé strapabírónak.

Tovább kísérletezve még két megoldást találtam ki:

II. helyezett:

Sorkapocs bél ("csoki") csatlakozás.

A csatlakozás eme módja már nem függ a hőmérséklettől (mivel csavaros szorítású)! A sorkapcsot minden villamossági szaküzletben kapni lehet (kb. 150 Ft/12 elemes sor)

A két csavar kitekerése után a réz bele kitolható. Készítettem belőle kétféle verziót is:

1. félbevágva,
2. egészbe


(beforrasztott vezetékek a sorkapocs belébe)

Ez után kivettem a csavart és rázsugorítottam egy-egy zsugorcsövet.


(szigetelve)

A csavar helyét kilyukasztottam és betekertem a csavart.

A gyertyára felhelyezve a csavart meg kell húzni, ügyelve arra, hogy a csavar és a motor hűtőbordái között kellő rés legyen (ellenkező esetben zárlat lesz)!


(a félbe vágott verzió)

A félbevágott verzió szerelhetőbbnek tűnt, mivel a mérete behatárolta a "rádugás" mértékét és ezzel kisebb volt a zárlat veszély.


(egész verzió)

Itt vigyázni kellett, hogy ne dugjuk túlságosan túl és ezzel ne okozzunk zárlatot (a csavar beleérhet a hűtőbordába)!

Kaptam egy ötletet: a csavart ki kell cserélni M3-as imbusz fejűre, így már lehet kisebb is (akár hernyó csavar is)!

Ennek a módszernek további hátránya, hogy a rezgés során a csavar kilazulhat (esetleg körömlakkal rögzíthető a menetnél).


 

I. helyezett (a legjobb megoldás):

Ez a módszer rugós szorítású!

Minden villamossági szaküzletben kapható u.n. vezetékösszekötő elemek. Ezeket különböző vastagságú vezetékekhez és különböző darabszámú kötésekhez árulják.

Én a tesztelésekhez kétféle méretben is kipróbáltam:

0.5 - 1.5 mm2 és 1 1- 2.5 mm2 (mindegyik 4-es kötéssel).
(a képeken kisebbnek és nagyobbnak látszanak is)

Később az 1 - 2.5 mm2 vezetékekhez és 3-4 kötéshez való elemek lettek a megfelelőek (kb. 45 Ft/db).

A műanyag házukat szétpattintva nekünk a fém belére lesz szükségünk!

A belső rugós megoldás egyik fele jól forrasztható. erre forrasszunk egy kivezetést:


(forrasztható oldala)


(rugólemezes oldaluk)


(masszív szorítás)


(1 - 2.5 mm2 elég nagy az ASP gyertyákhoz)


(a 0.5 - 1.5 mm2-os már maradandó alakváltozást szenvedett a gyertyára való ráerőltetés után)

Zsugorcsővel bevonva kész is a csatlakozó!


(a kész csatlakozók)


(a 2.5 mm2-os kellő távolságra a hűtőbordától)

Nem mellékesen még áramvonalas is! Kacsintás

Jó masszívan fogja!

A kicsi (0.5 - 1.5 mm2 már nem eléggé biztonságos:


(nem eléggé csúszik rá)

Tehát jelenleg az 1- 2.5mm2-es adja a legjobb rögzítést!