Képek

Piper 117.jpg

Belépés



Látogatóink:

Oldalainkat 424 vendég böngészi
Tartalom találatai : 1497496
Walbro porlasztók beállítása (pop-off nyomás) PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Magi István   
2013. április 24. szerda, 14:02
Tartalomjegyzék
Walbro porlasztók beállítása (pop-off nyomás)
2. oldal
Minden oldal

A benzines motorok Walbro porlasztójának egy (a Magyar nyelven eddig nem megtalálható) fontos beállításáról írok. Ez az "úszó membrán" (metering diaphragm) nyitási nyomása (pop-off pressure).

Ha nem indul a motor, vagy nem kellően beállítható az "L" és "H" tűszelepekkel, akkor itt is kell keresni a hibát!!!

Személyes tapasztalatból, és a netten fellelhető Angol nyelvű információkból írom ezt a leírást.

Az ok amiért foglalkozni kellett nekem vele, hogy egy JC23 EVO II (23ccm-es benzin) motor nem volt hajlandó felszívni semmilyen (eddig) ismert módon a benzint és így persze indíthatatlan volt.

Nem térek ki a Walbro porlasztók részletes működési elvére, erre viszonylag sok információ áll rendelkezésre.

Nagy vonalakban:

A porlasztó részei a benzin útján haladva:

- membrános AC szivattyú. Ez szívja fel a benzint a tankból. Ide csatlakozik a benzincső. Működéséről a forgattyús házban keletkező impulzus levegő gondoskodik. Az impulzus levegő vagy külsőleg egy műanyag csövön keresztül van bele vezetve a porlasztóba a forgattyúsház külső csatlakozásáról, vagy a porlasztó szívótorka mellett kiképzett fúraton keresztül, belül a porlasztóban. Ilyenkor a fúrat folytatódik megfelelően a motor öntvényében is.


(impulzus levegő lehetséges betáplálási helyei)


(AC membrán szivattyú részei)

Mind a szívó, mind a nyomó oldali szelepek membrán nyelvéből vannak kiképezve. A membránkamra egyik oldalán benzin, a másik oldalán az impulzus levegő található. Az impulzus levegő hól szívó, hol nyomó, ez mozgatja a membránt.

Innen a benzin szabályzottan kerül be az u.n. úszómembrános kamrába. Ez a membrános szabályzórész a legérzékenyebb pontja az egész porlasztónak. Feladata finom egyensúlyt tartani a Ventúri cső által keltett vákuum és a kamrába lévő benzin mennyiség között. A kamrába a szivattyú próbálja préselni folyamatosan az üzemanyagot, a vákuum a fúvókákon át (és a két szabályzó tűszelepeken keresztül) vételezi el a kívánt mennyiséget. A membrán és a hozzátartozó rugós himba-tűszelep együttes feladata ezt a benzinmennyiséget folyamatosan és stabilan szinten tartani.


(úszómembrános szintszabályozás)

A piros terület a benzin útja, a sárga az impulzus levegőé, a kék a légköri nyomás.

16 - úszómembrán,
17 - szuszogó lyuk,
15 - himbarugó,
14 - hiba,
6 - himba tűszelep,
5 - tűszelep fészek,
3, 7 - AC szivattyú nyomó, szívó membrán szelepe,
2 - AC membrán szivattyú,
9, 10, 11 - alapjárati fúvókák,
19 - főfúvóka,
13, 18 - szabályzó ("L", "H") csavarok,
8 - gáz pillangószelep,
20 - szívató pillangószelep

Fontos!

A szabályzó himba tűszelepe alaphelyzetben (benzin nélkül) zárt állapotban van! Ennek meglétét a rugó ereje biztosítja. Az indítási nyitást a Ventúri csőben keletkező vákuum hozza létre. Fokozására a szívató pillangószelepe szolgál. A jobb hatásfok érdekében érdemes a rajta található (a szívató pillangószelepén) kis lyukat befoldani!

A rugó ereje befolyásolja a hirtelen gázadáskori porlasztó reakciót is. Erősre hangolt rugó esetén elszegényedik a keverék, gyengére állítva túldúsulhat.


(szabályzó himba felülről)


(metering system)


(száraz állapot álló motor esetén)


(indítási állapot vagy üzemanyag szintcsökkenés esetén)



A membrán másik oldalán a légköri nyomás uralkodik. Fontos, hogy ez az oldal ne legyen más helyről perszonalizálva. A szuszogó lyuk elhelyezése fontos lehet, ha a légcsavar az órrbúrkolatban túlnyomást okozhat. Ilyenkor a keverékképzés bedúsúlhat és ez a motor beállíthatóságát megzavarja. Ha ez a lehetőség fennáll, akkor ezt a szuszogást egy a légcsavar által nem befolyásolt helyről kell biztosítani (pl. bevezetni a géptörzs belsejébe).



(bevezetett szuszogó)


(csatlakozás megoldása házilag)

A rugó erejének behangolása elvben a gyárilag megtörténik. Azért csak elvben, mert az én esetemben ez nagyon nem volt így!

A rugó erejének korrekt megmérése egy egyszerű nyomásméréssel történik. A mérést kiszerelt úszómembrán mellett, üzemanyaggal (fontos az eredeti nedves, kent környezet biztosítása) a benzincsatlakozás irányából végezzük.
Gyakorlatilag a légmentesített rendszerbe folyamatosan emeljük a benzinnyomást és mérjük azt a pontot, mikor a himba tűszelepe leküzdve a rugó erejét kinyit.
Egyúttal ellenőrizzük a rendszer tömörségét az ez alatti nyomáson.
A Walbro szervízleírása alapján, a szivattyú kb. 7-8 psi nyomást tud kelteni. Ezen a nyomáson a tűszelepnek nem szabad kinyitnia (nyomásesésnek nem szabad lennie). A rugó ereje akkor megfelelő, ha a nyitási pont kb. 10-14 psi (kb. 0.7-0.8 bar)!

Két dolgot kell megmérni:

- 8 psi alatt folyadéktömörnek kell lennie,

- kb. 10-14 psi (0.7-0.8 bar) között ki kell nyitnia.

A mérés elvégzéséhez egy egyszerű műszert kell elkészíteni.


(pop-off nyomásmérő)

Kell egy 20ml-es fecskenydő, egy max. 2.5 bar-os nyomásmérő, néhány alucső (pl. a tankokhoz adott átvezetőcsövek) és kevés benzincső is.
Én megfúrtam oldalról a manométer menetét és beleragasztottam epoxival a két csövet (T elágazó helyett).


(ragasztott T elágaztatás)


(még "elmegy" finomságú skálaosztás)

A mérés folyamata:

A benzincsövön keresztül felszívjuk a benzint a fecskendőbe, majd felfelé tartva kinyomjuk a levegőt (légtelenítünk). Rádugjuk a cső végét a porlasztóra, és kézzel megnyomva a himbát ismét légtelenítünk.
Majd a nyomást felemeljük kb. 0.55 bar-ra (kb. 8 psi) és ellenőrizzük a nyomásállóságot (tömörséget). Ha nem esik, akkor jól zár minden.
Tovább emelve a nyomást megmérjük a nyitási pontot. Ha ez több 0.8 bar-nál, akkor a himbarugó kiszerelése után ezt kurtítjuk (menetenként).
Majd ismét összeszerelve megismételjük a méréseket. Addig végezzük míg nem érjük el a 0.7-0.8 bar közötti nyitást.
Ha a rugó gyenge, akkor azt kissé széthúzva erősíthetjük.


(rugó hangolása)

A mérésről egy jó (Francia) videó:


(pop-off mérése)

A folyamat ismertetése Angolul: pop-off pressure.

A rugó beállítása után az emelőhimba magasságát is pontosan be kell állítani! Ennek elmulasztása szintén gyorsítási elégtelenséget okoz. Alacsony karmagasság lassú reakcióidőt (elszegényedést), magas kar túlzott reakciót (dúsulást) okoz.


(karmagasság beállítása Walbró segédeszközzel)

A Walbró szerszámnak épp hozzá kell érnie (de nem megnyomva) a himba tetejéhez. Ha nem megfelelő, a kart finoman görbítgetve lehet behangolni. A beállító szerszámra rá van írva (a megfelelő oldalára) a porlasztó típusa. Az enyém WT 878-volt (ennek himbamélysége 1.7mm).

Csak a helyesen behangolt pop-off nyomás és emelőkar magasság után lehet a motor könnyen indítani és behangolni a két keverékállító csavart ("L" és "H" csavarok)!

Frissítés:

Több motor tapasztalatából megfigyeltük, hogy ha a motor középgázon erősen dadog a levegőben (repülés közben), akkor nagy valószínűség szerint a porlasztó pop-off nyomása nincs rendben! Már több ilyen jelenséget sikerült megszüntetni (vagy látványosan mérsékelni). Minden esetben kiderült, hogy a "gyári" eredeti rugóval a pop-off nyomása túl magas volt és ez okozta a motor dadogását. A nyomás rendbetétele után a motor dadogása megszűnt (vagy szinte elhanyagolhatóvá vált) és az "L" és "H" csavarokra is jobban reagált.